30 mars

Vi har haft en bra dag, det har varit monligt men inget regn! Vi började käka frukost på ett annat ställe, jag hade pannkakor med färska jordgubbar och kaffe. Det var supergott! Sen gick vi till Hershey's, en affär med massa godis men mest choklad. Grabbarnas ögon var så så stora haha! Efter det gick vi vidare till M'M affären, jag hade aldrig varit inne där förrut, det är galet. De har allting i M'M, allt du kan tänka dig. Du kan köpa M'M i en specielll färg eller smak, du kan göra din personliga M'M med ett citat ett liknande. 
Här kommer en bildbomb. 
 
Vårat hotell, mitt i Time Square!
 
 
 
 
 
 
 
Yasmine
2014-04-01 @ 09:47:08

Hej!
Här kommer lite frågor om Au-pair livet. Skulle vara jätte tacksam för svar! :)
När du väl började som Au-pair, var det som du hade förväntat dig att det skulle vara? Varför/ Varför inte?
Skulle du rekommendera någon annan att åka som Au-pair?
Hur ska man vara som person för att klara av att vara borta ett år från sin familj och vänner?
Var har varit det bästa vs det sämsta med din tid som Au-pair?
Hur hanterar du din hemlängtan, om du har någon vill säga?

Svar: Hejsan!Absolut, ska försöka svara så bra jag kan :)
Innan jag kom till USA, så hade jag fått massa information om familjen (min värdfamilj som jag valt och dem hade valt mig), om deras regler, vad de förväntades av mig, mitt schema, information om området vilket var väldigt hjälpsam. Så ja, jag tycker absolut att det var som jag förväntade mig.( Detta är självklart beroende på familjen! ) Det tar en liten stund innan du har fått in deras rutiner, men efter ett litet tag så har du allting i huvudet! Jag hade även kontakt med deras förra au pair, vilket var väldigt skönt att kunna fråga frågor om hennes upplevelse, vilket kändes skönt! I början var man så klart nervös första gången man skulle träffa familjen och barnen, men det går över! Sen är det också bra att man börjar med en vecka på traning school ( vet inte vilket företag du har pratat med , men jag är med Cultual Care Au Pair), för man får träffa massa personer i ens område där man kommer att bo, man får även träna på att prata engelska hela tiden för på skolan är det personer från alla olika länder. För engelskan var något jag var nervös för innan jag kom, men det har funkat super!

Jag skulle starkt rekommendera någon annan att åka som Au-pair! Det är en av de bästa sakerna jag gjort i mitt liv och jag ångrar inte en sekund att jag valde att jobba som au pair i ett år. Du blir en del av en amerikans familj, min värdfamilj är min andra familj! Du får delta i amerikanska högtider, du delar även med dig av svenska traditioner och mat,( har lärt grabbarna att räkna till 10 på svenska) du får ett starkt band till barnen, du ser hur de utvecklas, du får vänner ifrån massa olika länder (bara på min gata så bor det en tjej ifrån Mexico, en annan tjej ifrån Schweiz och en annan tjej ifrån Tyskland), du får möjlighet att resa och se en hel del, du utvecklar din engelska något enormt, ( just nu så drömmer jag på engelska haha) Det är en grym erfarenhet, du växer något enormt och blir självständig.

En person som gillar barn och vill spendera tid med dem, att leka och vara på lekparker. Men samtidigt vara organiserad och tänka på barnens säkerhet. Jag tror man bör vara en positiv person, även fast man är på andra sidan av jorden så är det idag väldigt lätt att kommunicera. Vi har skype, appar, mail och liknande. Om jag vill prata med mina föräldrar kan jag ringa de på viber eller liknande. Jag pratar med min familj flera gånger i veckan och vänner med! De vet vad som händer i mitt liv och stöttar mig, jag vet vad som händer i deras liv. Man får också tänka att detta är bara ett år, dina vänner och familj kommer finnas kvar där när du kommer hem igen! Att man är öppen för att pröva nya saker och träffa människor, istället för att vara på ditt rum och vara ledsen, gå ut och ta en glass eller fika eller vad som helst. Jag har inte haft så stor hemlängtan, men ibland har man dåliga veckor då ungarna inte lyssnar och man mår allmänt skit, man vill då bara åka hem och ge upp. Men får ta en dag i taget och vet att det blir bättre, för det är inte värt att åka hem på grund av en dålig dag!

De bästa är nog när man ser uppskattning ifrån barnen, " I Love you so much Nicole that I'm going to kiss you" från min 4 åring eller " Nicole you are awesome" från min 8 åring! Eller när man lär dem något och de använder sig av det. Saker som jag i början behövde hjälpa dem med gör de nu helt själva utan problem! Helt enkelt att få se dem växa så mycket under ens tid med dem! Sen också att få möjlighet att bli en del av min amerikanska familj, få vara med i deras tradtioner. Min värdfamilj är judiska så jag har lärt mig så mycket om det, så jag har lärt mig att inte vara rädd för att prova nya saker!

Sämsta.. umm, det är nog när man har en dålig vecka. Barnen lyssnar inte på en, gör inte som man säger, man känner sig allmänt nere. Så jag kan faktiskt inte klaga alls! Det är så mycket positiva saker man upplever, även om man har en dålig dag eller vecka så kommer ungarna och säger något sött och livar upp dig igen! :)

Om du har några mer frågor kan du maila mig på nicolej
Nicole Jonsson




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

nicoleaupair.blogg.se

En blogg om mitt au pair år i Boston, USA.

RSS 2.0